Interactief beheren van een WFS (features beperkt tot extent) in ArcGIS (Bounding Box)

Een WFS of Web Feature Service volgt de regels van het Open GIS Consortium (OGC) en laat toe tot het makkelijk uitwisselen van geografische data via het internet. In tegenstelling tot een Web Map Service (WMS), bevat een WFS ook de achterliggende data, wat ze extra handig maakt in het gebruik op het ArcGIS platform.

Soms kan het voorkomen dat een WFS grote hoeveelheden geografische data bevat, en dat niet alle data in de lagen van de WFS zichtbaar zijn bij het toevoegen van de WFS in ArcGIS Pro (Online & Enterprise). Zo kan het voorkomen dat u enkel datapunten ziet voor een bepaald deel van Belgiƫ, terwijl de WFS laag heel het grondgebied zou moeten bevatten.
Meestal zullen we ook geen nood hebben aan zo een grote datasets, maar hebben we enkel behoefte aan de data voor een specifieke regio. In dit geval bestaat er een eenvoudige methode om de regio toe te voegen.

Met de toevoeging van de parameter BBOX kan u ervoor zorgen dat de WFS enkel de datapunten voor een specifieke regio toont.
Data WFS limiet regio.pdf (220,3 KB)

Titel is interessant, in de uitleg vind ik echter niets terug dat ik kan verstaan onder ā€˜interactiefā€™. Nochtans is dit in qgis geen probleem.

1 like

Dag Joachim,
de BBOX kan aangepast worden en kan tevens ook opgenomen worden in de request met parameters.
Verder is het aantal features dat je terugkrijgt een parameter die je kan instellen. Natuurlijk kan je er ook voor opteren om de gehele dataset op te nemen. Hiervoor kan je de geoprocessing gebruikenā€¦

1 like

Dag Frederik,

Bedankt om te reageren maar ik zie geen antwoord op de vraag die ik heb, vandaar onderstaande verduidelijking van de vraag.

Ik zoek een oplossing om telkens 3000 features te krijgen in het gebied waar ik inzoom. Ik wil dus nooit handmatig een BBOX invullen maar wil dat arcgis telkens ik pan of zoom een ander request stuurt. Hoe kan ik dit doen?