Gebouwenregister / Gebouw Aan de Grond GBG

Hallo,

Tot nu toe gebruikten we de WFS laag GBG om onze gebouwen te selecteren. Deel van de informatie die we kregen was Hoofdgebouw/Bijgebouw. Omdat we graag de bron id van het gebouwenregister willen om te kunnen linken met andere applicaties, willen we deze laag veranderen naar de WFS laag van het gebouwenregister. Hier lijken we geen informatie te hebben omtrent het type Hoofdgebouw/Bijgebouw.

  1. De typering Hoofdgebouw/Bijgebouw lijkt afgeleid te zijn van het feit of er een adrespunt in de geometrie, klopt dit? Potentieel kunnen we de adrespunten gebruiken om dit zelf te typeren?
  2. Vanuit het gebouwenregister kunnen we ook weten of er gebouweenheden aanwezig zijn. Geeft dit ook de hoofdgebouwen aan? Deze informatie zit niet in de WFS, maar zou mogelijks nuttig kunnen zijn. Zou de WFS laag gebouwregister dit ook kunnen bevatten?
  3. We hebben een rariteit ontdekt op adres Kloosterstraat 15/17 in Lille, het gebouw bestaat uit appartementen, maar er lijken geen adressen of eenheden in het gebouw te vallen. Toch is dit volgens de GBG laag een Hoofdgebouw, hoe kan deze informatie tot stand komen?

Vriendelijke groeten,
Jan

Het lijkt alsof niemand naar de posts kijkt of niemand kan antwoorden. Stel ik mijn vraag aan het verkeerde adres?

Beste

Het antwoord wordt voorbereid door de databeheerder.
We proberen het zo snel mogelijk te posten.

Met vriendelijke groeten

  • In het GRB is het huisnummer een indicatie voor het onderscheid tussen hoofd- en bijgebouw, maar niet de enige factor.

  • Meer informatie over de typering van hoofdgebouw in het GRB vind je hier: Hoofdgebouw (Gbg1) | Werking van de Vlaamse overheid

  • In het gebouwenregister werken we inderdaad niet langer met deze typering. Maar het komt erop neer dat als een gebouw in het gebouwenregister ook minstens 1 gebouweenheid bevat, dan kan je het als hoofdgebouw beschouwen.

  • Het geval in Lille is moeilijk. Op het eerste zicht is daar een karteringsfout gebeurd in het GRB. Het is een complex gebouw met verschillende ingangen en het is onduidelijk of dit nu 1 groot gebouw is, of eigenlijk verschillende gebouwen zijn. Op basis van wat ik vaststel op streetview zou ik het hele complex als 1 gebouw zien. Maar in het GRB is het gesplitst in 8 stukken gebouw. Mogelijk bracht dat de gemeente in verwarring, aan welk deel moesten ze de huisnummers dan toekennen?

  • We gaan dit gebouw nog eens beter bekijken, als het inderdaad als 1 gekarteerd moest zijn, dan gaan we dat corrigeren. Die correctie zal je eerst in het gebouwenregister zien verschijnen (want dat kunnen we manueel). Op dat moment kunnen we ook de adressen aan het gebouw koppelen en zal je de gebouweenheden in het gebouwenregister vinden. Later zal dan ook het GRB aangepast worden (via het GRB-bijhoudingsproces).