Data halen uit Geopunt via Excel

Hallo

Ik zal even schetsen wat de gewenste uitkomst is van mijn vraag. Ik doe waardebepalingen van vastgoed voor klanten. Voor deze waardebepalingen haal ik data uit geopunt (gewestplan, oppervlakte terrein, overstromiggevoelig of niet, …)
Momenteel gebeurd dit allemaal manueel.
Ik zou dit willen automatiseren.

Wanneer ik een adres ingegeven heb zou ik op “update data” willen klikken (een knop die de functie activeert) en dan gaat de excel data doorsturen naar Geopunt om daar de data te verzamelen en deze te importeren in de excel.

Als ik het goed begrepen heb kan dit va QGIS.

Echter loop ik hier vast. Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste,
Eerst en vooral onze excuses voor het laattijdig antwoorden.
Het is inderdaad mogelijk om in QGIS eventueel een wms of wfs in te laden.
De WMS/WFS vindt u onder andere terug in de metadata van de dataset terug.
bvb. Het gewestplan: Gewestplan, raster | Datasets | Catalogus | Geopunt Vlaanderen → klik op “metadata”–> tabblad “distributie”
Hier vindt u de wms van het gewestplan namelijk: https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/ows?
Deze kan u in QGIS toevoegen via Kaartlagen - Laag toevoegen - WMS-laag toevoegen
U kan ook gebruik maken van de geopunt plugin: QGIS plug-in | Geopunt plug-ins | Voor experts | Geopunt Vlaanderen. Met deze tool kan je onder andere de data uit metadatacenter van geopunt raadplegen: Geopunt-catalogus | Functionaliteiten | QGIS plug-in | Geopunt plug-ins | Voor experts | Geopunt Vlaanderen
Ik hoop u hiermee verder geholpen te hebben, indien nog vragen aarzel niet om ons te contacteren.